شرح وظایف رئیس بخش
- - بخش بالینی عبارت از یک واحد بیمارستانی است که به نام یکی از رشته های تخصصی بالینی و در رابطه با فعالیت های آن رشته، تشکیل شده است. از اعضاء هیئت علمی هر بخش یکی از این افراد عهده دار ریاست بخش می باشند.
- - رئیس بخش توسط رئیس بیمارستان و مدیر گروه مربوطه پیشنهاد شده و توسط ریاست دانشکده پزشکی منصوب می گردد.
- - رئیس بخش ضمن حضور در بخش و انجام وظایف محوله به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی، مسئول برنامه ریزی و نظارت بر حسن انجام امور آموزشی، پژوهشی، درمانی و اجرائی بخش نیز می باشد.
- - افراد آموزش گیرنده بطور اعم به کلیه افرادی اطلاق می گردد که جهت دریافت آموزش در بخش حضور دارند از جمله کارآموز، کارورز، دستیار تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ.
تشکیلات بخش به شرح زیر می باشد:
- - مدیر برنامه کارورزی بخش و گروه که با انتخاب رئیس بخش ومدیر گروه ه منصوب و مسئول اجرای کلیه برنامه های دانشجوئی می باشد
- - مدیر برنامه های دستیاری بخش وگروه که با انتخاب رئیس بخش ومدیر گروه منصوب و مسئول انجام کلیه برنامه های دستیاری بخش می باشد
وظایف رئیس بخش:
- - تدوین برنامه ماهانه بخش، درمانگاه، برنامه کشیک ماهانه اعضاء هیئت علمی جلسات درون بخش، کنفرانس ها و ...
- - تدوین برنامه های آموزشی، پژوهشی، اجرائی، هر یک از اعضاء بخش
- - نظارت بر فعالیت های مدیر برنامه های کارورزی و دستیاری و مسئول درمانگاه
- - تدوین برنامه های اعضاء هیئت علمی (بورس ها، فرصتهای مطالعاتی، شرکت در کنفرانس های داخلی، خارجی و ....)
- - شرکت در جلسات بیمارستان، دانشکده، دانشگاه، برای ارائه نقطه نظرات بخش
- - تعیین نیازهای پرسنلی، مالی، تجهیزاتی، دارویی، .... بخش و ارائه آن به مسئولین ذیربط
- - تشکیل شورای بخش و گروه هر ماه جهت استفاده از نظریات همکاران و ارائه صورت جلسه به معاون آموزشی بیمارستان.
- - انجام ارزشیابی های متناوب از آموزش گیرندگان (دستیار – کارورز) در مورد بخش و هر یک از اعضاء هیئت علمی حداقل سالانه 2 بار و اعلام نتایج به معاون آموزشی بیمارستان.
- - ثبت و تجزیه و تحلیل ماهیانه کلیه فعالیتهای آموزشی اعضاء هیئت علمی (حضور در بیمارستان، حضور در درمانگاه ، حضور در راند....) و اعلام آن به اعضاء هیئت علمی در پایان هر ماه.
- - اعلام برنامه توسعه بخش و برنامه های جدید بخش در پایان هر سال به گروه، بیمارستان، دانشکده.
- - تکمیل اطلاعات مربوط به ترفیع سالانه اعضاء هیئت علمی در پایان هر سال و ارسال آن به معاونت آموزشی بیمارستان و ... .
شرح وظایف عضو هیئت علمی:
1- آموزش:
- ارائه برنامه تدریس کلاسهای نظری و عملی و در صورت ارتباط شامل آموزش بالینی (بیمارستانی- درمانگاهی) و فیلد که توسط وی تدریس شده با ذکر نوع روش آموزشی و تعداد فراگیران و نحوه ارزیابی آنان که به گواهی رئیس بخش و مدیر گروه مربوطه رسیده باشد.
- تدوین Course Plan و ارسال یک نسخه به دانشکده و توجیه فراگیران در شروع هر کلاس
- ارائه متون آموزشی و یا نوارهای آموزشی صوتی یا تصویری یا لوحهای فشرده آموزشی
- مستنداتی که حاکی از دستیابی فراگیران به اهداف آموزشی اعلام شده درس مربوطه باشد.
- مستنداتی که حاکی از در دسترس بودن عضو هیئت علمی برای فراگیران در طول دوره آموزشی برای پاسخگویی به سؤالات آنها باشد.
- ابداع و نوآوری در فعالیتهای آموزشی.
- ارائه نتایج ارزیابی فراگیران از نحوه تدریس عضو هیئت علمی.
- لیست و شرح دروسی که نحوه تدریس آنها توسط عضو هیئت علمی مورد بازنگری قرار گرفته و تغییر کرده است.
- لیست ساعات و عناوین تدریس شده در دورههای آموزش مداوم همراه با ذکر روش آموزشی
- گزارش فعالیتهای مشاوره ای برای فراگیران.
- ساعات حضور در برنامههای آموزشی گروه( ژورنال کلاب، گزارش صبحگاهی، گراند راند، گرازش مرگ و میر...) و نحوه فعالیت در آنها.
- تعداد و عناوین و مقاطع تحصیلی پایان نامه هایی که تحت سرپرستی عضو هیئت علمی در مقاطع زمانی یکسال به پایان رسیده و یا در دست اجرا میباشند.
2- تحقیق و پژوهش:
- اعلام فعالیتهای پژوهشی خود به مدیر گروه و از آن طریق به دانشکده در ابتدای سال تحصیلی.
- تعداد و عناوین مقالات چاپ شده در مجلات پزشکی با ذکر نوع مجله(داخلی- بین المللی) همراه با کپی مقاله.
- تعداد و عناوین خلاصه مقالات ارائه شده در همایشها و مجامع داخلی و خارجی همراه با کپی خلاصه مقالات.
- کتاب یا فصل کتاب تالیف یا تدوین یا ترجمه شده.
- طرحهای پژوهشی مصوب در حال اجرا با ذکر درصد تقریبی پیشرفت و میزان اوقاتی که صرف آنها در طی یکسال شده است.
- اختراعات و اکتشافات همراه با گواهی تایید آن.
- در مدت معین پس از پایان سال تحصیلی امتیازات مربوط به فعالیتهای پژوهشی فوق پس از محاسبه توسط دانشکده به عضو هیئت علمی منعکس خواهد شد
3- توسعه فردی:
- گواهی شرکت در دوره ها، سمینارها، همایشهای تخصصی و کارگاههای مختلف.
- ساعاتی که عضو هیئت علمی صرف مطالعه در رشته تخصصی مربوط خود در هر ماه نموده است
- میزان استفاده و نحوه آموزش از روشهای از راه دور.
- گواهی استفاده از فرصتهای مطالعاتی داخل یا خارج کشور برابر ضوابط مصوب.
- ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای برطرف کردن نقاط ضعف در ارزشیابی و تقویت نقاط قوت.
- ارائه تاییدیه ارتقاء به مرتبه بالاتر(در صورت ارتقاء
4- فعالیتهای اجرایی و مدیریتی:
- ارائه احکام مسئولیت های هر عضو هیئت علمی در بخش، گروه آموزشی، دانشکده یا دانشگاه.
- ارائه احکام مسئولیت های خارج از دانشگاه.
- ارائه ساعات صرف شده در هر ماه جهت فعالیتهای اجرایی به گواهی مسئول وی.
- ارائه ساعات صرف شده در هر ماه جهت شرکت در کمیتهها و شوراهای مختلف
5- ارائه خدمات درمانی و ارتقاء سلامت:
- میزان ساعت صرف شده در هر ماه برای ارائه خدمات درمانی( ویزیت بیماران، اتاق عمل، انجام روشهای تشخیصی و درمانی مختلف ...) و نحوه انجام آن طبق گواهی مدیر گروه و معاون آموزشی بیمارستان.
- تعداد کشیک ماهیانه در هرماه و نحوه انجام آن طبق گواهی مدیر گروه و معاون آموزشی بیمارستان.
- تعداد روز حضور در درمانگاه همراه با ساعات آن در هر جلسه( به تفکیک آموزشی و غیر آموزشی) طبق گواهی مدیر گروه و معاون آموزشی بیمارستان.
- میزان و نحوه مشارکت در برنامههای ارتقاء سلامت
6- فعالیتهای تخصصی در خارج دانشگاه:
- عضویت در هیئت ممتحنه دانشنامه و گواهینامه تخصصی و سایر امتحانات کشوری مرتبط.
- عضویت و شرکت در مجامع علمی تخصصی کشوری و بین المللی اعم از انجمنهای علمی داخل یا خارج از کشور، فرهنگستان و ...
- تعداد و ساعات سخنرانیهای عمومی در زمینههای علمی و تخصصی مربوطه در صدا و سیما و سایر مجامع.
- لیست مقالات منتشر شده در نشریات عمومی و روزنامهها در رابطه با موضوعات پزشکی.
- ارائه گواهی فعالیتهای فوق به مدیر گروه و دانشکده
شرح وظایف معاون آموزشی گروه
وظیفه معاون آموزشی گروه عبارت است از:
- هماهنگ ساختن فعالیت های آموزشی و پژوهشی در رشته مربوط
- تنظیم برنامه های آموزشی که برای تدریس در آن رشته لازم است
- نظارت بر نحوه ارائه دروس و بررسی و اظهار نظر در مورد متون درسی و محتوای دروس بر اساس برنامه ها و سر فصل های مصوب
- اظهار نظر درباره ساعات تدریس و تحقیق اعضای گروه
- اظهار نظر در خصوص پذیرش دانشجویان انتقالی و میهمان و تعیین کمبود واحدهای درسی آنان
- بررسی طرح های تحقیقی و پیشنهاد به شورای آموزشی – پژوهشی دانشکده یا آموزشکده
- اظهار نظر درباره بورسها و ماموریت های اعضای گروه و پیشنهاد آن به شورای آموزشی – پژوهی دانشکده یا آموزشکده
- پیش بینی نیاز گروه به استخدام اعضای هیات علمی متخصص و اظهار نظر در مورد صلاحیت علمی نامزدهای استخدام برای طی مراحل قانونی
- ارزیابی سالانه کار گروه برای طرح در شورای آموزشی – پژوهشی
- برنامه ریزی در مورد دروس طبق اختیاراتی که شورای عالی برنامه ریزی تفویض کرده است .
- بررسی و اعلام نظر بر اصلاح سر فصلها و تجدید نظر در عنوان درسها ( از حیث اصلی یا اختیاری بودن ) و همچنین تعیین محتوای دروس با توجه به آخرین پیشرفتهای علمی برای تصویب در شورای عالی برنامه ریزی
- تعیین دوره های چرخشی دستیاران در سایر دپارتمان ها و نظارت بر حسن اجرای آن
شرح وظایف معاون پژوهشی گروه
وظیفه معاون پژوهشی گروه عبارت است از:
- اداره و نظارت بر حسن اجرای کلیهٔ امور پژوهشی و فناوری، کتابخانه ها و بانک های اطلاعاتی پژوهشگاه، مطابق با مصوبات، مقررات و آیین نامه های مربوط
- برنامه ریزی و سیاستگذاری به منظور ارتقا و افزایش سطح همکاری های علمی و بین المللی
- اولویت بخشی به نوآوری در حوزهٔ نظری و پژوهش های کاربردی و مورد نیاز کشور
- توسعه، تقویت و هدایت طرح های پژوهشی مصوب با اولویت پژوهش های کاربردی هدفمند و مبتنی بر سند چشم انداز، برنامه های توسعه و نقشهٔ جامع علمی کشور
- کنترل و نظارت بر فرایندهای پژوهشی پژوهشگاه بر اساس زمان بندی طرح نامه های مصوّب
- مطالعات لازم در زمینهٔ ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه برای ارائه به رئیس پژوهشگاه
- ایجاد ارتباط لازم با مؤسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادلهٔ خدمات علمی
- همکاری در ارائهٔ خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی و برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی و اجرای کلیهٔ امور قراردادهای تحقیقاتی و خدماتیبین پژوهشگاه و سایر مؤسسات
- همکاری در اجرای دورههای کوتاه مدت پژوهشی برای مؤسسات غیردانشگاهی
- برنامهریزی برای استفادهٔ اعضای هیأت علمی از فرصتهای مطالعاتی داخل و خارج از کشور(اعم از مراکز علمی- پژوهشی حوزوی و دانشگاهی) برابر ضوابط مصوّب
- تهیهٔ برنامهٔ پژوهشی پژوهشگاه و ارائهٔ اهداف و تعیین اولویتهای پژوهشی در قالب برنامههای میان مدت و بلند مدت
- بررسی و ارزیابی فعالیتهای پژوهشگاه در چارچوب برنامههای رشد و توسعهٔ کشور بر اساس اهداف سند چشم انداز و برنامه های توسعه و نقشهٔ جامع علمی کشور در بخش آموزش عالی برای طرح در هیأت رئیسه
- شناسایی و تعریف موضوعات و برنامه های علمی ـ پژوهشی مشترک و برنامه ریزی برای تأمین امکانات و تخصیص اعتبار لازم جهت تعامل علمی
- پژوهشی حوزه و دانشگاه و ایجاد زمینهٔ مناسب برای نیل به علم دینی و علوم انسانی اسلامی متناسب با حوزهٔ تخصصی پژوهشگاه